تماس با ما   صفحه اصلي   نقشه سایت   انگليسي   العربيه   اردو  
نسخه چاپي


دکتر حمیدی عنوان کرد:

عقد 250 میلیارد ریال قرارداد توسط شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه اراک با صنایع کشور



تحقق نقشه جامع علمی کشور، مستلزم بهره‌برداری بهینه از مجموعه منابع دانشگاه‌ها برای حرکت از وضع موجود به جایگاه علمی متصور در نقشه جامع علمی کشور است. از ‌این رو  دانشگاه‌ باید تمامیت توان خود را به سمت تحقق اهداف، راهبردها و اولویت‌های نقشه جامع علمی سوق داده، تا وضعیت مطلوب علم و فناوری در افق 1404 محقق شود.
در همین رابطه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه بررسی اقدامات و برنامه‌های دانشگاه‌های مختلف کشور در رابطه با نقشه جامع علمی کشور، طی نامه‌ای از دکتر سعید حمیدی، رئيس دانشگاه اراک درخواست کرد که ظرفیت‌ها، اقدامات و برنامه‌های بلندمدت این دانشگاه برای ایفای نقش در روند اجرایی‌سازی آن نقشه، تشریح شود. در ادامه پاسخ‌های رئیس دانشگاه اراک در این رابطه از نظر شما می‌گذرد.

دانشگاه اراک دارای چه ظرفیت‌هایی برای اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور است؟
دانشگاه اراک به عنوان دانشگاه مادر استان مرکزی با نزدیک به نیم قرن سابقه و قرار گرفتن در استانی با سابقه فرهنگی و مشاهیر ارزشمند و از طرف دیگر پتانسیل‌های صنعتی مهم، ظرفیت‌های مناسبی برای فعالیت در حوزه صنعت و علوم انسانی دارد.

به منظور ارتقاء دانشگاه اراك چه تلاش‌هایی در راستای نقشه جامع علمی کشور صورت گرفته است؟
حوزه آموزش
تكميل كادر هيئت علمي دانشكده‌ها از تعداد 180 نفر در اواخر سال 1392 به تعداد 280 نفر تا پایان سال 1396 كه ميزان 55% رشد را نشان مي‌دهد. این تغییر نسبت استاد به دانشجو را نیز به میزان قابل توجهی بهبود داده است.
اخذ مجوز و راه‌اندازي دانشكده علوم ورزشي و دانشكده ادبيات و زبان‌ها از هيات امناء.
راه‌اندازي دو دانشكده "حقوق و مديريت" و "هنر". هر كدام از این دانشکده‌ها داراي سه رشته تحصيلي جديد هستند و 18 عضو هيئت علمي مصاحبه و پذيرش شده‌اند و به اميد پروردگار از مهر 1396 دانشجو مي‌پذيرند. احیاء صنعت فرش که از صنایع دستی با سابقه طولانی در استان مرکزی است از اهداف راه‌اندازی اين رشته در دانشگاه است.

حوزه پژوهش و فناوري
راه اندازی دو مرکز رشد شرکت‌های فناور دانشگاهی و استقرار حدود 35 شرکت
ارتقاء حدود 15 شرکت فناور به شرکت‌های دانش‌بنیان
عقد قرار داد با صنایع کشور در حدود 250 میلیارد ریال توسط شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه
راه‌اندازي مدرسه كسب و كار اراك و اجراي چندين برنامه استارت آپ در دانشگاه
راه‌اندازي مركز محاسبات پيشرفته در دانشگاه با چندين سرور پرقدرت پردازش سريع
راه‌اندازي دو پژوهشگاه تحقيقاتي
تكميل ساختمان و راه‌اندازي و تكميل تجهيزاتي آزمايشگاه مركزي دانشگاه (خريد يك دستگاه IRMass با حمايت يكي از صنايع استان و تعمير و به روزرساني 10 دستگاه مهم در آزمايشگاه مركزي)
پيگيري راه‌اندازي مركز شتاب‌دهنده كسب و كار و كارگاه نمونه‌سازي براي شركت‌هاي دانش‌بنيان با كمك معاونت محترم علمي و فناوري رياست جمهوري.
دیگر اقدامات
در خصوص ارتقاء نسبت دوره‌هاي تحصيلات تكميلي كارشناسي ارشد و دكتري به کل تعداد دانشجویان، برنامه‌ريزي صورت گرفته به عنوان برنامه 5 ساله دانشكده‌ها به تصويب رسيده است كه اين نسبت به حدود 40 تا 45 درصد رشد مي‌يابد كه از شروط لازم براي ارتقاء دانشگاه به سطح ملي است.
کسب رتبه دوم مدیریت سبز در دانشگاه‌های کشور و دریافت لوح تقدیر از وزیر علوم. از مسائل مهم و حیاتی کشور فرهنگ‌سازی و توجه به منابع ارزشمند کشور و حفظ محیط زیست مي‌باشد.
در حوزه رفاهي دانشجوئي و استفاده از منابع خیرین دانشگاه اراك يكي از معدود دانشگاه­‌هايي است كه توانسته با پيگيري­‌هاي فراوان از طريق بنياد پانزده خرداد نسبت به ساخت يك خوابگاه 300 نفري با اعتبار حدود 70 میلیارد ریال براي دانشجويان دختر اقدام نمايد. كلنگ اين خوابگاه در سال 1395 زده شده و تاكنون نيز 40 درصد پيشرفت داشته است.
ایجاد تمهیدات لازم برای مشاركت بيشتر دانشجويان و كاركنان دانشگاه در ورزش همگاني كه با هدف توسعه سلامتي در بين دانشگاهيان انجام شده است.
دانشگاه در چند سال اخير در شاخصه‌­هاي فرهنگي پيشرفت‌هاي قابل قبولي داشته است و به مناسبت‌هاي مختلف از طرف وزارت علوم تشويق شده است.

چه موانع و مشکلاتی را در مسیر اجرای نقشه جامع علمی کشور مشاهده می‌کنید و چه پیشنهاداتی برای اجرای هر چه بهتر آن دارید؟
گسترش نامتعارف آموزش عالی در کشور بر خلاف نقشه جامع علمی و فاصله زیاد از ترکیب عرضه‌محوری و تقاضامحوری
با حدود 2700 مرکز آموزش عالی در کشور تعداد مراکز آموزش عالی ما از کشور چین با بیش از یک میلیارد جمعیت بیشتر و حدود دو برابر کشور آلمان با جمعیت مشابه است.
این گسترش نامتوازن به شدت کیفیت آموزش عالی کشور را دچار بحران کرده است. رواج تولید مدارک تحصیلی بی کیفیت حال و آینده کشور را با تهدید مواجه ساخته و می‌سازد.
گسترش نامتوازن سبب شده است که میزان منابع در اختیار دانشگاه‌ها به هیچ وجه کفایت تامین نیازهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی را ندهد. بدین ترتیب امکان انجام تحقیقاتی که بتواند گرهی از مشکلات کشور را بگشاید بسیار قلیل خواهد بود.
در جهان امروز پیشرفت‌های علمی و فناوری تنها از طریق ارتباطات بین‌المللی و مراودات علمی امکان‌پذیر است که به دلایل متعدد این مراودات و ارتباطات برای اساتید دانشگاه‌های ایران بسیار سخت و در موارد بسیاری ناممکن است.
آزاداندیشی و تبادل آراء و تضارب افکار (جدال احسن) در دانشگاه‌ها، که از تأکیدات نقشه جامع علمی کشور است چیزی در حد پهنه صفحات کاغذ و آیین‌نامه‌ها بروز و ظهور دارد.
دانشگاه اراک در انتشارات علمی (مقالات) در منطقه رتبه اول را کسب کرده؛ لیکن اثربخشی این مقالات در جامعه بسیار نازل و منجر به آثاری در رفع مشکلات کشور در زمینه‌های مختلف نشده است.
سال‌ها است که سهم تحقیقات و پژوهش از درآمد ناخالص ملي در این کشور از چهار دهم درصد 4/.% فراتر نرفته است. این در حالی است که مقرر بوده این رقم در پایان برنامه پنجم توسعه به میزان 3% سه درصد برسد و اکنون با اتمام برنامه پنجم و آغاز برنامه ششم توسعه این سهم همچنان زیر 5/.% نیم درصد است.
در برنامه پنجم توسعه مقرر بوده است که به منظور افزایش کارآیی مأموریت‌های اصلی دانشگاه در حوزه آموزش و فناوری هر سال حداقل 20% از امور رفاهی دانشجویی از نظر ساختاری از بدنه دانشگاه‌ها جدا و به بخش خصوصی واگذار شود. این مهم صورت نگرفته و وزارت علوم نیز در سال‌هاي اخير اقدامی در این خصوص انجام نداده است. یکی از بزرگترین معضلات دانشگاه وقت و انرژی زیادی است که از مدیریت دانشگاه صرف پیگیری امور خوابگاهی، تغذیه، حمل و نقل و سایر موارد رفاهی دانشجویان می‌شود.
ماموریت‌گرا و تخصصی کردن دانشگاه‌ها در زمینه‌هایی که پتانسیل لازم را دارند یکی از راه‌های اثربخشی دانشگاه‌ها در رفع مشکلات جامعه خواهد بود.
از راهبردهای ملی مندرج در نقشه جامع علمی کشور، تسهیل مشارکت دانشمندان و دانشگاهیان در نظام تصمیم‌گیری کلان کشور است. این مقوله نیز از موارد فراموش شده بوده و نادیده گرفته شده است.
کلام آخر اینکه دانشگاه‌ها در کشورها به عنوان قوه محرکه توسعه مطرح هستند. ارتقاء شأن و منزلت دانشگاه در تمام ارکان نظام امری ضروری است. هیچ مسیری برای رسیدن به توسعه پایدار به جز از مسیر علم و دانش نمی‌گذرد. لذا متولیان کشور می‌بایست در مرحله عمل نيز جایگاه دانشگاه را ترفیع دهند.



كد خبر:40430
منبع خبر:دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
تاريخ خبر:1396/05/16