تماس با ما   صفحه اصلي   نقشه سایت   انگليسي   العربيه   اردو  
نسخه چاپي


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید رجائی عنوان کرد:

لزوم اطلاع رسانی پیرامون فعالیت‌های کرسی‌های نظریه پردازی



اشاره: در روند برگزاری کرسی‌های نظریه نظریه‌پردازی، نقد و مناظره، دانشگاه‌ها نقش مهمی بر عهده دارند که درگفتگویی که از نظرتان می‌گذرد؛‌ دکتر سعید علیائی معاون پژوهش و فناوری و دبیر کمیته دستگاهی دانشگاه شهید رجائی در این زمینه به سوالات مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی پاسخ گفته است:

ارزیابی  جنابعالی از نقش کرسی­‌های نظریه‌­پردازی، نقد و مناظره در بالندگی حوزه علوم انسانی اسلامی و معارف دینی در کشور چیست؟
در خصوص سؤال شما به نظر می­رسد می­توان این موضوع را به سایر علوم نیز تعمیم داد. از حدود چهارده سال پیش که موضوع کرسی­‌های نظریه‌­پردازی، نقد و مناظره با ایجاد هیأت حمایت از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد مرحله­‌ای جدی و تأثیرگذار شد، همواره به اشتراک­ گذاری نظرات و به بوته نقد سپردن مباحث علمی، دستاوردهای بسیار ارزنده‌­ای را داشته که بدون شک سهم علوم انسانی و اسلامی در این بین غیر قابل انکار است. توسعه آزاد اندیشی علمی و ایجاد بستری مناسب به منظور به اشتراک­ گذاری نظرات و نقد و بررسی منصفانه و علمی و اصولی در علوم مختلف، تأثیر به سزایی در بالندگی علمی دارد و در مجامع علمی و عمومی می­توانند روزنه­‌های جدیدی را برای تأمل و تعمق در مباحث مورد گفتگو ایجاد کنند و این روزنه­ها می­تواند به مانند موضوع استارت آپ­‌ها، در حوزه علوم انسانی و اسلامی نقش مؤثری داشته باشد.
خوشبختانه با هوشمندی خاصی که در ابتدای طراحی کرسی­‌های مربوطه اتخاذ گردیده است، طیف مخاطبین چه از جنبه ارائه دهنده نظر و چه از جنبه نقطه نظرات منتقدان علمی آن، بسیار می­تواند وسیع باشد و در صورت همت بیش از پیش برای استقرار و توسعه فضایی آزاد و باز و خالی از استرس برای ارائه دیدگاه‌­ها، رشد برگزاری کرسی‌­های مختلف از طیف دانشجویان و دانش­‌پژوهان گرفته تا عالمان و نخبگان مملکت ایرانی و اسلامی، بسیار گسترده­تر خواهد شد.
یکی از مباحثی که از دیدگاه اینجانب می­تواند از موضوع کرسی‌­های نظریه‌­پردازی، نقد و مناظره بهره بسیاری را ببرد، سیاست­گذاری و ایجاد خط مشی­‌های اساسی و تدوین برنامه­‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است.
نقشه­ جامع علمی کشور می­تواند در گروه­‌‎های مختلف علمی در سراسر کشور مورد بررسی قرار گیرد و با ایجاد یک شبکه علمی تخصصی از کرسی‌­ها و ارائه دیدگاه­ها، بروندادهای کرسی‌­های برگزار شده مورد بهره­برداری علمی قرار گیرد. و از این رو به نظر می­رسد پس از یک گذار از مرحله ترویج کرسی­‌های ترویجی و تخصصی، لازم باشد به سمت استفاده بهینه از بروندادهای علمی چنین نشست­های هدف­گذاری کنیم.
مهم­ترین موانع و چالش­های پیش­روی در پویایی کرسی­های نظریه­پردازی و ترویجی را چه می­دانید؟
در خصوص چالش­‌های موجود برای برگزاری کرسی­‌ها، به نظر می‌رسد با توجه به حمایت­‌های خوبی که از برگزاری این کرسی‌­ها می­شود، مشکل خاصی وجود نداشته باشد، اما در حال حاضر یکی از مهم­ترین مواردی که لازم است مورد توجه قرار گیرد، اطلاع­‌رسانی لازم به اعضای هیات علمی، دانشجویان و پژوهشگرانی است که از موضوع کرسی­‌ها و امور حاکم بر آنها اطلاع چندانی ندارند و اطلاع­‌رسانی مشوق‌­ها و کم کردن موانع اجرایی برای برگزار کنندگان کرسی­ها ضروری است.
گاهی عدم اطلاع کافی از مبحث کرسی­‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره و حتی انگاشتن این موضوع که چنین کرسی‌­های فقط معطوف به علوم انسانی و اسلامی است، نگاه بازدارنده‌­ای در مشارکت سایر طیف‌­های جامعه علمی کشور خواهد داشت.
سیاست­گذاری مناسب در دانشگاه­‌ها و مراکز علمی و پژوهشی و ترویج روحیه نقد و ایجاد فضای باز در حوزه­های مختلف علمی به­ خصوص حوزه‌­های بین رشته‌­ای می­تواند چالش­ه‌ای پیش روی برگزاری چنین کرسی­‌هایی را کم کند.
از طرف دیگر به نظر می­رسد جو موجود در دانشگاه‌ها و مراکز علمی به جایی رسیده است که سیاست گذاران این حوزه مهم را بر آن بدارد تا ضمن نگاه به جامعه آماری و تعداد کرسی­‌های برگزار شده در سطح کشور، نگاهی نیز به برونداده‌ای کرسی­‌ها داشته و به خصوص با شبکه‌­سازی کرسی­‌ها و تجمیع بروندادها، ایده‌­ها و نظرات ارائه شده را برای اهداف عملیاتی تجمیع نمایند.
در زمینه بسط، ترویج و حمایت از کرسی­‌های نظریه‌­پردازی، نقد و مناظره در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی چه گام­های اجرایی برداشته شد؟
دانشگاه شهید رجائی به واسطه نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری که در تربیت نیروی انسانی کشور به خصوص در حوزه فنی و حرفه‌­ای دارد می­تواند در بسط و توسعه روحیه نقد و ترویج آن نقش مفیدی را داشته باشد و کمیته دستگاهی دانشگاه شهید رجائی از سال 1395 با انتصاب آقای دکتر عظمتی به عنوان رئیس کمیته دستگاهی دانشگاه شهید رجائی استقرار یافت.
با توجه به تأکیدات ریاست محترم دانشگاه مبنی بر همکاری همه جانبه با هیات حمایت از کرسی­‍‌های نظریه­پردازی، نقد و مناظره در راستای برگزاری کرسی­‌های ترویجی و تخصصی در دانشگاه و با حضور صاحب­نظران این حوزه و تبدیل شدن این دانشگاه به یکی از پیشرو در کشور، کمیته دستگاهی جلساتی را برگزار و یک کرسی ترویجی و کارگاه تخصصی آشنایی با کرسی­‌ها تشکیل داد و بر همین اساس حمایت­‌های مختلفی نیز در دانشگاه شهید رجائی برای برگزاری کرسی­‌ها در نظر گرفته شده است.
حمایت مالی از برگزاری کرسی­‌ها، در نظر گرفتن امتیازهای فرهنگی و پژوهشی از مشارکت اعضای هیات علمی در نشست‌­ها و در نظر گرفتن امتیازهای تشویقی در پژوهانه (گرنت) اساتید، از جمله حمایت­‌های دانشگاه از برگزاری کرسی‌­های نظریه پردازی، نقد و مناظره بوده و همچنین در سال­‌های اخیر دانشگاه شهید رجائی از پژوهشگران فعال هر سال به طور ویژه حمایت می­کند.
این پژوهشگران فعال بر اساس معیارهای خاص پژوهشی انتخاب می­شوند که برای انتخاب پژوهشگران فعال سال آتی، ارائه دهندگان و ناقدان کرسی‌­های ترویجی نیز از امتیازاتی برخوردار خواهند شد.

كد خبر:40960
منبع خبر:دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
تاريخ خبر:1396/08/08