تماس با ما   صفحه اصلي   نقشه سایت   انگليسي   العربيه   اردو  
نسخه چاپي


آیت الله رشاد تاکید کرد:

هماهنگی در تدوین سرفصل‌های رشته نظریه پردازی


جلسه 97 شورای علمی راهبردی هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت الله علی اکبر رشاد برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این جلسه که به بررسی پیشنهاد ارائه واحد درس نظریه‌پردازی در دانشگاه اختصاص داشت؛ گزارشی که توسط دانشگاه عالی دفاع ملی تهیه شده بود، ارائه شد.
در این گزارش با تشریح روند تکوین و شکل‌گیری یک نظریه علمی برخی موارد اهمیت  و ضرورت این سرفصل درسی ذیل مواردی مانند ارتباط علم و نظریه‌پردازی و نقش نظریه‌پردازی در رقابت علمی مورد اشاره قرار گرفته است.
در ادامه این گزارش با اشاره به لزوم مستقل دانستن نظریه‌پردازی از پژوهش بر نقش نوآوری علمی در نظریه‌پردازی نیز تأکید شده است.
پس از ارائه این گزارش، اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: تسریع در روند نظریه‌پردازی علمی با توجه به سرعت پیشرفت علم، تکیه بر موضوع‌شناسی در سرفصل‌های درس نظریه‌پردازی، برگزاری دوره های تربیت مدرس برای تدریس این سرفصل درسی با توجه به ظرافت‌های موضوع، تبیین مفهوم نظریه‌پردازی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به منظور زمینه‌سازی برای ارائه این سرفصل درسی در مقطع دکتری، و اجرای این سرفصل در چند دانشگاه به عنوان نمونه در راستای شناخت موانع پیش‌رو.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از ارائه نظرات و پیشنهادهای اعضاء آیت الله رشاد طی سخنانی گفت: نیاز است تا دو تیم کاری که در دانشگاه علامه طباطبایی و دفاع ملی شکل گرفته‌اند، بحث سیاستگذاری، شیوه اجرا و تعریف سرفصل درس را هماهنگ با هم پیش برند تا برون داد این طرح یکپارچه و هماهنگ باشد.
وی افزود: پس از برگزاری جلسات و تدوین برنامه، باید طرح فوق مجددا در جلسه مجمع ارائه شود تا اعضا نظرات خود را اعلام نمایند.

كد خبر:40962
منبع خبر:دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
تاريخ خبر:1396/08/09