تماس با ما   صفحه اصلي   نقشه سایت   انگليسي   العربيه   اردو  
نسخه چاپي


حجت الاسلام و المسلمین دکتر خسروپناه:

عوامل غیر معرفتی در تولید خشونت دینی موثر هستند


حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه گفت: مهمترین عامل معرفتی خشونت دینی، مدل هرمنوتیکی آنهاست.
به گزارش مرکز خبر شواری عالی انقلاب فرهنگی، دبیر هیأت حمایت از کرسی­‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره، ضمن بیان این مطلب در همایش "خشونت دینی" در اسلو افزود: عوامل معرفتی خشونت در جهان اسلام یا هرمنوتیک و خشونت دینی موضوع صحبت بنده است و خشونت دینی گاهی زائیده عوامل معرفتی است و گاهی هم معلول عوامل غیر معرفتی است.
عضو شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی ادامه داد: مقصود از عوامل معرفتی تفسیر افراطی از کفر، جهاد، بدعت، ارتداد، بی اعتنایی به عقلانیت و استفاده نکردن از اجتهاد فنی، نداشتن نگرش معنویت به دین است.
عضو شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها گفت: اما سوال اساسی این است که چرا تفسیرهای افراطی از کفر و جهاد و بدعت و ارتداد در میان طرفداران خشونت دینی تحقق می یابد؟
وی مهمترین عامل معرفتی خشونت دینی را مدل هرمنوتیکی آنها دانست و افزود: مقصود من از هرمنوتیک، تنها استفاده از علومی مانند ادبیات عرب در فهم متون اسلامی یا رعایت قواعد زبان‌شناسی نیست-اگرچه این علوم برای فهم درست لازم است- اما مقصود من از هرمنوتیک در این مقاله، کاربرد مقاصد شریعت و اهداف دین در فهم متون دینی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه ادامه داد: اگر کسی هدف و مقصد شریعت را کسب قدرت دنیوی بداند تلاش می‌کند با فهمی جنگ‌طلبانه، اقتدارگرایانه و خشونت‌آمیز از دین بیابد و چنین فهمی را در عمل هم نشان دهد. برای مثال 1700 نفر سرباز شیعی مرکز آموزشی اسپایکر را در یک زمان به قتل می‌رسانند. همان کاری که داعش در تکریت عراق به عنوان نمونه کرد.
دبیر هیأت حمایت از کرسی‌­های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره گفت: اما اگر کسی مقاصد دین را هدایت انسان از طریق معرفت، معنویت، صلح، محبت، حسن خلق و خدمت خلق بداند و این مقاصد دینی را در فهم متون دینی بکار بگیرد بدون شک فهمی که از متون دینی خواهد داشت عبارتست از فهم محبت آمیز، و دارای کرامت دینی، نه خشونت دینی، چون مخلوقات از نظر پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) خانواده خدا هستند و حقیقت دین از نظر اسلام محبت است و حسن خلق.
وی افزود: این درک از شریعت هر بدعت و نوآوری را منفی نمی‌داند؛ جهاد را دفاع از جامعه اسلامی میشمارد، مجازات را تنها برای مرتد محارب و سرکش روا می‌دارد.
عضو شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها در ادامه با بیان اینکه که امروز خشونت دینی را در جهان کنونی در کشورهای فلسطین، عراق، سوریه توسط افراطیون از یهودیان افراطی یا مسلمانان افراطی مشاهده می‌کنیم این پرسش را مطرح کرد که اما آیا این خشونت دینی بیشتر معلول عوامل معرفتی یا همان عامل هرمنوتیکی است؟
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در پاسخ به این پرسش گفت: از نظر من پاسخ منفی است. امروزه خشونت سیاسی در دنیای استعمارگر، و خشونت اقتصادی در سرمایه‌داری نئوکلاسیک، و خشونت فرهنگی در سینمای هالیود زمینه را برای تولید و توزیع و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی و سلاح‌های هسته ای فراهم کرده است.
وی ادامه داد: اگر هیتلر جنایت خود را بر ترانسفرمیسم داروین مبتنی می‌کند به این جهت است که برای قدرت‌طلبی خودش دلیل تراشی کند و جنایت صدام در حمله شیمیایی به حلبچه و کشتار مردم بی‌گناه نیز معلول عوامل غیرمعرفتی است و بخش عظیمی از داعش نیز به دنبال قدرت بدون معرفت هستند.
عضو شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها گفت: پس باید خشونت را از سرچشمه آن بست و ازبین برد؛ یعنی قبل از اینکه به فکر خشکاندن خشونت دینی باشیم باید عوامل غیر معرفتی که منشا خشونت دینی است را از بین ببریم.
خسروپناه در پایان تصریح کرد: مبارزه جهانی بر ضد خشونت سیاسی، خشونت اقتصادی و خشونت فرهنگی در دنیای مدرن که یک مبارزه جهانی باید راه انداخت. تا زمانی که خشونت‌های اجتماعی نامبرده از بین نرود یا کاهش نیابد، امیدی به نابودی یا کاهش خشونت دینی نیست. چون خشونت دینی بیش از آنکه مدلول دلیل باشد و بیش از آنکه پشتوانه دلیل و معرفت داشته باشد، پشتوانه علل و عوامل اجتماعی دارد.

كد خبر:41156
منبع خبر:دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
تاريخ خبر:1396/09/14