تماس با ما   صفحه اصلي   نقشه سایت   انگليسي   العربيه   اردو  
نسخه چاپي


دکتر حداد عادل:

گسترش ارتباطات موجب ورود جهان به سپهر جدیدی شده است


جلسه 144 شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه گزارشی از روند فعالیت‌های این شورا در حوزه چاپ و انتشار کتاب‌های مورد نیاز ارائه کرد.
سپس با رأی مثبت اعضاء دکتر عبدالله شفیع‌آبادی، دکتر حسین سلیمی بجستانی، دکتر یوسفعلی عطاری، دکتر مهدی زارع بهرام‌آبادی، دکتر خدابخش احمدی، دکتر حسین قمری کیوی، دکتر رحمت‌الله نورانی پور، دکتر عذرا اعتمادی تودشکی، دکتر کیومرث فرح‌بخش، دکتر ناصر یوسفی، دکتر محمد خدایاری فرد و دکتر حسن ملکی به عضویت در کارگروه مشاوره انتخاب شدند.
ضمناً اعضا مقرر کردند تا این کارگروه با عضویت تعداد دیگری از اساتید دانشگاه‌های مختلف و اساتید حوزه علمیه قم تکمیل شود.
دستور بعدی جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی بررسی برنامه آموزشی و سرفصل درسی "رشته مطالعات ارتباطات" در مقطع کارشناسی بود که گزارشی در این زمینه توسط دکتر محمدمهدی فرقانی، رئیس کارگروه فرهنگ، ارتباطات و رسانه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی ارائه شد.
در این گزارش با اشاره به تاریخچه مختصر این رشته، برخی از موارد بازنگری شده در این برنامه درسی نیز تشریح شده است.
پس از سخنان دکتر فرقانی، دکتر غلامعلی حداد عادل طی سخنانی گفت: رشته ارتباطات انعکاس‌دهنده پیشرفت‌های علوم انسانی است و هر تحولی در علوم انسانی حادث شود رشته ارتباطات هم از آن تأثیر می‌پذیرد.
وی افزود: این رشته یک رشته میان‌رشته‌ای است و با توجه به‌سرعت تحولات این حوزه، شتاب تغییر در آن زیاد است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: گسترش ارتباطات موجب ورود جهان به سپهر جدیدی شده است.
رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی با اشاره به بخشی از تأثیرات رسانه بر زندگی امروزی گفت: فضای مجازی و رسانه در جنگ نرم علیع نظام اسلامی نقش فراوانی دارد و البته در صورت مدیریت صحیح این ابزار قابل استفاده صحیح هم است.
پس از سخنان دکتر حداد عادل، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: در نظر گرفتن بعد اسلامی سازی در این برنامه درسی، توجه به موضوعات مبتلا به در حوزه رسانه با تأکید بر فضای مجازی، در نظر گرفتن موضوع مهم سواد رسانه‌ای، اصلاح برخی واحدهای درسی و تعیین مسیر ادامه تحصیل دانش‌آموختگان این رشته در مقطع کارشناسی ارشد.
پس از ارائه نظرات اعضاء، دکتر فرقانی در پاسخ به برخی مسائل عنوان‌شده گفت: در تدوین این سرفصل‌ها و برنامه‌ها تفاوت در مأموریت دانشگاه‌ها در نظر گرفته‌ شده است.
وی افزود: باید این سرفصل‌ها با سرفصل‌های قبلی مقایسه شوند تا مشخص شود این برنامه بر چه تحقیقاتی استوار است.
رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: توان فعلی علمی کشور در این حوزه و ظرفیت‌های موجود در تدوین این برنامه درسی مدنظر قرار گرفته است.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از ارائه نظرات اعضا ادامه بررسی این برنامه درسی و سرفصل آموزشی به جلسه آینده موکول شد.

كد خبر:41229
منبع خبر:دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
تاريخ خبر:1396/09/25