تماس با ما   صفحه اصلي   نقشه سایت   انگليسي   العربيه   اردو  
نسخه چاپي


دکتر مخبر دزفولی تاکید کرد:

نگاه دور اندیش امام «ره» شورای عالی انقلاب فرهنگی را ایجاد کرد / فرهنگ، علم اقتصاد سه ضلع مثلث تمدن نوین اسلامی هستند / اجرای سند 2030 متوقف شده است

دکتر مخبر دزفولی تاکید کرد:
نخستین قسمت از برنامه تلویزیونی «پیشرو» با حضور دکتر مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از شبکه چهار سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر مخبر دزفولی در ابتدای این برنامه ضمن گرامیداشت سی و ‌سومین سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی و در پاسخ به سؤال مجری این برنامه در مورد جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با توجه به شمول و دامنه گسترده حوزه فرهنگ به نظر من شورای عالی انقلاب فرهنگی دارای جایگاه بسیار مهم و حیاتی در نظام جمهوری اسلامی است.
وی در تشریح این موضوع افزود: انقلاب اسلامی در حوزه مهم تمدن نوین اسلامی به‌عنوان برنامه کلان نظام باید به یک سه ضلع یک مثلث توجه داشته باشد که ضلع اول این مثلث «فرهنگ» به معنای عام آن است که به معنای عوامل قوام‌بخش و تقویت‌کننده هویت دینی و ملی جامعه می‌باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ضلع دوم این مثلث «علم و فناوری» است که اصولاً توانمندی علمی یکی از زیرساخت‌های توانمندی فرهنگی است و اگر در این زمینه دارای ضعف باشیم حتماً این ضعف دامن فرهنگ را نیز خواهد گرفت.
دکتر مخبر دزفولی در تشریح ضلع سوم این مثلث گفت: ضلع سوم این مثلث « اقتصاد» است و این حوزه نیز دارای اهمیت زیادی است و توانمندی اقتصادی نیز تأمین‌کننده توانمندی فرهنگی است.
وی افزود: هرکسی که نگاه درست و جامعی به این سه حوزه داشته باشد، قطعاً متوجه خواهد شد که دو حوزه «علم و فناوری» و « اقتصاد» نیز در محیطی شکل می‌گیرند که فرهنگ آن را تعریف می‌کند و در جهان امروز که حوزه « علم و فناوری» و « اقتصاد» با امنیت ملی جوامع پیوند خورده است. فرهنگ را می‌توان اصلی‌ترین عامل ایجاد تقویت امنیت ملی دانست. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در این نگاه فرهنگی موفق است که بتواند اقتدار علمی و فناوری و اقتدار اقتصادی ایجاد کند و شورای عالی انقلاب فرهنگی به دنبال ایجاد زیرساخت برای این فرهنگ است.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران در تشریح حوزه « علم و فناوری» گفت: علم در این مفهوم، یک حوزه جامع و همه‌جانبه که شامل علوم پایه، علوم کاربردی، علوم پیشرفته . . است، را در برمی‌گیرد و این علم هم باید امکانات برای زندگی بهینه جامعه در همه بخش‌ها اعم از بهداشت و درمان، محیط زیست و .... فراهم کند و هم بتواند به بخش اقتصاد کمک کند.
وی افزود: اقتدار علمی می‌تواند اقتدار اقتصادی را به ارمغان بیاورد و اگر خواهان تحقق اقتصاد مقاومتی هستیم و می‌دانیم یکی از اصلی‌ترین ابعاد این اقتصاد توانایی آن در مقابله با تهدیدات است، پس باید اقتصاد و علم را با هم پیوند بدهیم و این یعنی تحقق اقتصاد دانش‌بنیان.
دکتر مخبر دزفولی در پاسخ به سؤال مجری برنامه «پیش‌رو» در مورد جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1363 با فرمان حضرت امام «ره» تشکیل شد ولی باید به این موضوع توجه داشته باشیم که این شورا دارای یک ریشه و پیشینه غنی در ستاد انقلاب فرهنگی است که از سال 1359 تشکیل‌شده بود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در تشریح چرایی تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حضرت امام «ره» د رهمان ابتدای فعالیت ستاد انقلاب فرهنگی فرمودند: ما دانشگاهی می‌خواهیم که در خدمت جامعه باشد و این نگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم استمرار پیدا کرد و در همان سال‌های آغازین فعالیت این شورا درحالی‌که کشور در کوران دفاع مقدس بود ایشان در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی فرمودند: جنگ روزی تمام می‌شود ولی آنچه مهم است دانشگاه است که آینده کشور را خواهد ساخت.
وی افزود: این سخن نشان می‌دهد که در نگاه حضرت امام «ره» دانشگاه تا چه اندازه‌ای دارای اهمیت است. دکتر مخبر دزفولی ادامه داد: در این نگاه راهبردی و برخلاف تصور عده‌ای دانشگاه فقط محل تولید علم و فناوری نیست بلکه دانشگاه باید ضمن آنکه به آخرین دستاوردهای علمی و فناوری مجهز است، باید بتواند جامعه را به سمت سعادت رهنمون باشد.
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در تشریح وضعیت علمی کشور در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی گفت در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی از نظر منابع و سرمایه‌های انسانی برای پیشرفت علمی واقعاً اوضاع مناسبی نداشتیم و به‌عنوان مثال ما فقط 170 هزار دانشجو در کشور داشتیم که این تعداد امروز به حدود 5 میلیون دانشجو رسیده است.
وی افزود: در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی تنها 28 دانشگاه جامع داشتیم، درحالی‌که امروز حدود 200 دانشگاه جامع داریم و تعداد اعضای هیئت علمی از حدود 4 هزار نفر به بیش از 9 هزار نفر رسیده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهاد عالی سیاست‌گذار در حوزه فرهنگ و علم نبود، بسیاری از این موفقیت‌ها و دستاوردها حاصل نمی‌شد و باید بدانیم این موفقیت‌ها تصادفی نیست بلکه محصول یک سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مدبرانه و هوشمند است.
دکتر مخبر دزفولی در پاسخ به سؤالی در مورد چرایی عدم اجرای برخی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در زمانی که ما فاقد این اسناد و برنامه‌ها بودیم، یعنی به نقشه جامع علمی کشور را داشتیم و نه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و سایر اسناد را، همه دلسوزان از عدم وجود این اسناد و برنامه‌ها گلایه داشتند و هنگامی که با درایت و تیزبینی رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» این اسناد تدوین و تصویب شده این گلایه‌ها برطرف شد.
وی افزود: اما در حوزه اجرایی این اسناد آنچه که مهم است این موضوع است که نهادها و دستگاه‌هایی که باید در کنار هم قرار بگیرند و هم‌افزایی کنند، هنوز با تمام توان پای کارنیامده‌اند و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی حتماً و باید در این مسیر وارد شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در مورد نحوه اجرای اسناد اولاً: در خود این اسناد یک سازوکار جامع برای اجرای آن پیش‌بینی‌شده و ثانیاً: نحوه بازنگری و به‌روزرسانی این اسناد برای رفع موانع و مشکلاتی که در روند اجرا حادث می‌شود در نظر گرفته شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سؤالی در مورد چرایی عدم اجرای کامل «سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش» گفت: مشکل در اجرای این سند آن است که هنوز این نگاه فراگیر نشده که در حوزه آموزش‌وپرورش هیچ برنامه مدون و سند لازم‌الاجرای دیگری وجود ندارد.
وی افزود: در حوزه پیگیری اجرای اسناد و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، موضوع دیگری وجود دارد و آن نبود ابزار نظارتی است دکتر مخبر دزفولی ادامه داد: وزارت آموزش‌وپرورش موظف است تا نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش را تدوین کند و البته بخش‌های از این سند را اجرا کرده است و وزیر محترم آموزش‌وپرورش هم با تمام توان در حال پیگیری و برنامه‌ریزی هستند اما باید توجه کنیم که کار بسیار سنگین است.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در مورد نتیجه مطالعات جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: روزی که در کشور هیچ‌کس توجهی به خطر سقوط جمعیتی و انقراض نسل نداشت، حدود 4 سال یک مجموعه علمی و پژوهشی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، این موضوع را از همه ابعاد بررسی کرد که دو گزارش علمی این مطالعات در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت.
وی افزود: البته اجرای سیاست کاهش موالید از اوایل دهه 1330 شمسی توسط آمریکایی‌ها در کشورمان و سایر کشورهای منطقه اجرایی شد و اختصاصی به سال‌های اخیر ندارد اما آن نهادی که توانست در این موضوع جو سنگین حاصل از برنامه کنترل جمعیت را تعدیل کند، شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.
دکتر مخبر دزفولی ادامه داد: بنده و تعدادی از همکاران نتایج این طرح پژوهشی را محضر مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» ارائه کردیم و ایشان ضمن تأیید صحت و اتقان علمی موضوع، فرمودند: این مسئله خیلی مهم است و خطر آینده کشور را تهدید می‌کند و از آن پس ما می‌بینیم که ایشان مکرراً این موضوع را گوشزد فرموده‌اند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشریح روند طی شده در مجلس شورای اسلامی در این موضوع گفت: علی‌رغم پیگیری‌ها هنوز طرح جمعیتی و برنامه‌های مرتبط بعد از گذشت 5 سال در مجلس شورای اسلامی تصویب نشده است و این در حالی است که نرخ باروری در کشور زیر 2 درصد است و این یعنی نرخ رشد جمعیت کمتر از « نرخ جانشینی» است.
وی افزود: در مورد نظارت بر اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به این موضوع نیز توجه کنیم که چرا برخی از مصوبات مجلس شورای اسلامی علی‌رغم وجود ابزارهای نظارتی مانند سؤال، استیضاح، اصل نود و .... اجرا نشده است.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران ادامه داد: حوزه فرهنگ حوزه اقناع است و نه تحکم و وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به اجرای کامل سیاست‌های جمعیتی اهتمام دارند.
دکتر مخبر دزفولی گفت: در مورد نحوه نظارت بر اجرای مصوبات ما ضعف قوانین و مقررات هم داریم. وی در پاسخ به سؤالی در مورد موضوع 2030 نیز افزود: سند 2030 فقط به بخش آموزش توجه نکرده بلکه این سند با نام «سند توسعه پایدار2030» 17 محور دارد اعم از محیط زیست، فضای مجازی، خانواده و ... است که بخش آموزش هم یک بخش این سند است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نه ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی و نه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان کار نبودیم تا اینکه آذرماه سال گذشته که این سند رونمایی شد، موضوع در دستور کار قرار گرفت.
دکتر مخبر دزفولی در تشریح روند اقدامات صورت گرفته در این زمینه گفت: از همان ابتدا در شورای عالی انقلاب فرهنگی ما موضوع را تذکر دادیم و به دستور رئیس محترم جمهور موضوع در دستور کار شورای عالی قرار گرفت و مسئولان ذی‌ربط آمدند و بعد از بحث و تبادل‌نظر آن‌ها هم پذیرفتند که اشتباه شده است.
وی افزود: حقیقت آن است که بر اساس سند 2030 رویکردها باید بر اساس رویکرد حاکم بر نهادهای بین‌المللی علمی و فرهنگی شکل بگیرد و در آن مقتضیات مذهبی، بومی و ملی کشورمان در موارد متعددی نقض شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: البته باید به این موضوع هم توجه شود که تفاوت نهاد سیاست‌گذاری راهبردی با سایر نهادها آن است که دولت‌ها برای خود برنامه دارند ولی در نهادهای سیاست‌گذار چندان به این موضوع توجه نمی‌شود و این مشکل کار است.
دکتر مخبر دزفولی گفت:نمی‌شود « سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش» تصویب شود اما همه توان و سرمایه این بخش برای اجرای سند 2030 مصروف شود و برای اجرای این سند تا اقصی نقاط کشور سازوکار تعریف شود و اگر این توان و سرمایه صرف اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش می‌شد بخش‌های زیادی از این سند اجرا می‌شد.
وی در پاسخ به سؤالی در مورد برخی مشکلات پیش‌آمده برای برخی دانشجویان افزود: دانشجوی ستاره‌دار مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست و از نظر ما دانشجو باید پرسشگر و مطالبه کننده باشد و اصلاً کرسی‌های آزاداندیشی برای ترویج این روحیه در دانشگاه‌ها به وجود آمده‌اند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: از منظر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشجو یا صلاحیت ادامه تحصیل را دارد و یا به علت مشروط شده یا سایر تخلفات صلاحیت ادامه تحصیل را ندارد.
دکتر مخبر دزفولی با تأکید بر اهمیت سرمایه‌های علمی کشور گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه دارد تا از سرمایه علمی کشور حفاظت کند و اصولاً مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها به این منظور تصویب شد که جوانان نخبه و توانمند کشور به‌جای مهاجرت به سایر کشورها بتوانند وارد فضای خدمت علمی به کشور شوند.
وی افزود: البته ممکن است در این روند اشکالات و نارسایی هم وجود داشته باشد و ما منکر آن نیستیم و حتماً سعی می‌کنیم آن را برطرف کنیم اما قاعده ما این است که فضای علمی و نخبگانی فضای تعامل و همکاری باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سؤالی در مورد رویکرد فرهنگی در دولت‌های مختلف گفت: من با 4 دولت کار کرده‌‌ام و به نظر من مشکل آنجاست که نحوه همکاری و تعامل دولت‌ها با شورای عالی انقلاب دارای نوسان بوده است.
وی افزود: گاهی دولت‌‌ها از شورای عالی انقلاب فرهنگی برای رفع مشکلات جزئی استفاده کرده‌اند نسبت به این نهاد نگاه عمیقی نداشته‌اند و گاهی هم دولت‌ها از شورای عالی انقلاب فرهنگی فقط سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان می‌خواسته‌اند دکتر مخبر دزفولی ادامه داد: در بسیاری از اوقات هم دولت‌ها کاملاً به شورا کمک کرده‌اند و مثلاً در زمان تدوین و تصویب نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش ما شاهد این رویکرد بودیم و در دوره اخیر هم در جریان تدوین و تصویب آمایش آموزش عالی و آمایش آموزش علوم پزشکی تعامل و همکاری خوبی وجود داشته است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در مورد لغو سند 2030 به‌اتفاق اعضا شورای عالی انقلاب فرهنگی و از جمله رئیس محترم جمهور رأی دادند.
وی افزود: مشکل اصلی در روند اجرای «سند تحول بنیادین آموزش» کنکور است که هم نظام آموزش‌وپرورش و هم نظام آموزش عالی را خفه کرده است و چون بیش از 8 هزار میلیارد تومان گزارش مالی دارد عده‌ای نمی‌خواهند این مشکل برطرف شود.
دکتر مخبر دزفولی ادامه داد: باید به جای کنکور یک نظام جامع، همه‌جانبه و توانمند پذیرش دانشجو به وجود بیاید.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سؤالی در مورد دغدغه فرهنگی خود گفت: مهم‌ترین دغدغه فرهنگی من تحقق کامل مثلث « فرهنگ»، «علم و فناوری» و « اقتصاد» است که زیرساخت اصلی تمدن نوین اسلامی است و تا این مثلث کامل نشود در همه ابعاد مانند اقتصاد مقاومتی و ... مشکل خواهیم داشت.
وی افزود: دغدغه دیگر بنده اجرای اسناد مانند « سند نقشه مهندسی فرهنگی» است که ذیل این سند اسناد مهمی مانند سند موسیقی، سند سینما، سند هنرهای نمایشی و ... در کمیسیون‌های مربوطه که با حضور صاحب‌نظران و هنرمندان مشهور تشکیل می‌شود تدوین‌شده و در نوبت تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند.

كد خبر تصويري:8456
منبع خبر :دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
تاريخ خبر:1396/09/25