تماس با ما   صفحه اصلي   نقشه سایت   انگليسي   العربيه   اردو  
نسخه چاپي


دکتر حداد عادل تاکید کرد:

لزوم مطالعه انتقادی نظریات فلسفی معارض و مخالف با اسلام

دکتر حداد عادل تاکید کرد:
جلسه 146 شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه که به بررسی سرفصل‌ آموزشی و برنامه درسی رشته فلسفه در مقطع کارشناسی اختصاص داشت، دکتر حداد عادل طی سخنانی گفت: انطباق برنامه‌های درسی با ارزش‌های دینی در هر رشته‌ای دارای معنای مختص به خود می‌باشد.
وی افزود: معنای انطباق با ارزش‌های دینی به آن معنا نیست که نظریات معارض و مخالف با اسلام تدریس نشوند، بلکه پژوهش انتقادی لازمه این نگاه است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برخورد حذفی که در ابتدای تأسیس دانشگاه به فلسفه اسلامی شکل گرفت، موجب شد فلسفه اسلامی هیچ‌گاه در دانشگاه‌ها جدی گرفته نشد.
دکتر حداد عادل گفت: البته در همان زمان دانشکده معقول و منقول که بعداً دانشگاه الهیات نام گرفت، کانون تدریس فلسفه اسلامی بود ولی کلاً این فلسفه منزوی بود.
وی افزود: معتقدیم فلسفه به اعتبار فلسفه بودن باید مطالعه شود و غربی و شرقی بودن و یا سنتی و مدرن بودن موجب نمی‌شود تا مکاتب فلسفی را به حاشیه برانیم.
رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی ادامه داد: با این نگاه ما به این نتیجه رسیدیم که باید ساختار آموزشی رشته فلسفه نیز متحول شود و فلسفه به صورت کارشناسی ارشد پیوسته تعریف شود، ولی از آنجا که این طرح هنوز به مرحله اجرا درنیامده و ساختار کنونی رشته فلسفه که مبنی بر جدایی دوره کارشناسی از ارشد است، همچنان به قوت خود باقی است.
رئیی شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: کارگروه فلسفه، برنامه‌ای در حد دوره کارشناسی را نیز تدوین کرده است، که در این جلسه مطرح می‌شود و پس از تصویب به عنوان برنامه جدید دوره کارشناسی رشته فلسفه عرضه خواهد شد.
پس از سخنان دکتر حداد عادل، دکتر سید حمید طالب‌زاده، دبیر شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی نیز طی سخنانی با تشریح تاریخچه تدریس رشته فلسفه در دانشگاه‌ها گفت: برنامه رشته فلسفه در کارگروه فلسفه به‌صورت کارشناسی ارشد پیوسته تدوین‌شده است و هدف این رشته تربیت افرادی صاحب‌فکر و اندیشه است.
وی افزود: هم‌اکنون بیش از 20 گرایش در مقطع دکترای رشته فلسفه وجود دارد، مدیرگروه فلسفه دانشگاه تهران ادامه داد: برای تدوین این برنامه درسی نظرات همه کارشناسان و اساتید این رشته اخذ شد و بعد از بازنگری و ویرایش برنامه درسی رشته فلسفه با همکاری اساتید فلسفه در حوزه علمیه قم این برنامه چند بار مورد بازنگری و ویرایش، قرار گرفت.
پس از سخنان دکتر طالب‌زاده دکتر شجاعی دبیر کارگروه فلسفه به تشریح ابعاد مختلف این برنامه درسی پرداخت و طی سخنانی گفت: در تدوین این برنامه درسی از سوابق برنامه‌ریزی درسی در کشور استفاده شده است.
وی افزود: در تدوین برنامه درسی دوره کارشناسی رشته فلسفه تلاش بر پیوستگی و انسجام بین واحدهای مربوط به فلسفه اسلامی و فلسفه غرب بوده است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: تدریس متون اصیل فلسفی چه در فلسفه اسلامی و چه فلسفه غرب یکی از رویکردهای اصلی در این برنامه درسی است.
پس از ارائه این گزارش، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: لزوم آموزش بنیادین فلسفه به‌منظور فهم بهتر سایر شاخه‌های علوم انسانی، توجه به پیوستگی مقاطع تحصیلی در رشته فلسفه، جدی گرفته شدن سرفصل فلسفه علم در این برنامه درسی، آموزش مهارت نگاشتن متون و مقالات فلسفی، لزوم مطالعه تاریخ در رشته فلسفه به علت پیوستگی تحولات اجتماعی با تحولات فلسفی، آشنایی با ادیان ابراهیمی برای شناخت فلسفه قرون وسطی، در نظر گرفتن پیوستگی و تسلسل در سنت فلسفه اسلامی، دقت در انتخاب منابع درسی، لزوم تدریس روش تحقیق، در نظر گرفتن کلام اسلامی به‌عنوان یک سرفصل مستقل، تدریس دقیق و هدفمند فلسفه هنر، توجه به فلسفه سیاسی و در نظر گرفتن مکاتب مختلف فلسفه اسلامی.
پس از ارائه نظرات و پیشنهادهای اعضا دکتر حداد عادل طی سخنانی گفت: در تدوین این سرفصل‌ها، موفق‌ترین اساتید که به‌ نوعی مرجع آن سرفصل درسی هستند نظرات خود را اعلام کرده‌اند.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، این برنامه درسی بر اساس رأی اعضاء از تصویب نهایی گذشت.
كد خبر تصويري:8520
منبع خبر :دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
تاريخ خبر:1396/10/17